«Πλένονται» δηµοσίως µέσα στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Μόνο που αντί για σαπούνι οι µαρµάρινες κόρες του Ερεχθείου χρησιµοποιούν... λέιζερ
Πιτσιρίκια που πίστευαν ότι θα δουν να ξετυλίγονται µπροστά στα µάτια τους κινηµατογραφικά εφέ. Μπαµπάδες που έψαχναν αφορµή να ξεκολλήσουν τα καµάρια τους από τον Μποµπ τον Σφουγγαράκη (µην το γελάτε, ακούστηκε και αυτό!). Συντηρητές που έσπευσαν από επαγγελµατική «διαστροφή».
Πάνω-κάτω αυτό ήταν το κοινό – περί τα 80 µε 100άτοµα – που είχε από τις 19.30, τοβράδυ της Παρασκευής, πιάσει «στασίδι» στονµικρό εξώστη που φιλοξενεί τις Καρυάτιδες στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης. ∆εν ήταν και λίγο άλλωστε που θα είχαν την ευκαιρία να δουν µπροστά στα µάτιατους πώς καθαρίζεται µελέιζερ η πρώτη από τις στιβαρές κόρες του Ερεχθείου από την αιθάλη και τις επικαθίσεις αιώνων...
Η «παράσταση» ξεκινάπερασµένες 20.00. Σε ρόλο σκηνής µια πλατφόρµα πάνω στην οποία έχει τοποθετηθεί η Καρυάτιδα. Χρέη αυλαίας εκτελεί η ειδική προστατευτική κουρτίνα που τυλίγει την πλατφόρµα για να µην τεθούν σε κίνδυνο οι επισκέπτες λόγω του λέιζερ. Και πρωταγωνιστέςόχι µόνο η µαρµάρινη κόρη, που ο χρόνος και οι ρύποι την έχουν τυλίξει µε µαύρο πέπλο, αλλά και όλοι όσοι δουλεύουν για να την «ξεπλύνουν» και ναανακαλύψουν την «αυθεντική» της όψη.
«Σύµβολα της Ακρόπολης επί2.500
χρόνια, οι Καρυάτιδεςείδαν πολλά.
Ενιωσαν την Ιστορία ναπληγώνει το σώµα τους. Εζησαν πυρκαγιές, έχασαν τα χέρια τους, είδαν το Ερέχθειο να µετατρέπεται σε χριστιανικό ναό και έδρα του χαρεµιού. Τραυµατίστηκαν από οβίδα κάτα τη διάρκεια της Επανάστασης και έχασαντη µία όταν οΕλγιν αποφάσισε να πάρει την καλύτερα σωζόµενη», λέει στο κοινό που παρακολουθεί ευλαβικά ο πρόεδρος του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής ∆ηµήτρης Παντερµαλής.
«Καθαρίζονταςτην Καρυάτιδα,είναι σαν να τραβάµε µια κουρτίνα και να βλέπουµε τις επεµβάσεις και τις πληγές του παρελθόντος. Πληγές που δεν ξέρουµε αν θα τις κλείσουνε, διότιαποτελούν κι αυτές κοµµάτι της Ιστορίας».
Η µεγάλη στιγµή φτάνει. Η πλατφόρµα σηκώνεται ψηλά. Η κοτσίδα της Καρυάτιδας βρέχεται µε ειδικό υγρό που βοηθά στην απορρόφηση του λέιζερ και οι κουρτίνες τραβιούνται. Την πρώτη µικρή απογοήτευση, επειδή θα παρακολουθούσαν τον καθαρισµό σε οθόνη µέσω κάµερας – τυχεροί µόνο οι φωτορεπόρτερ που είχαν ειδική άδεια λόγω της ηµέρας να δουν απόψηλά τι συνέβαινε πίσω από την κουρτίνα –, ακολούθησε ο ενθουσιασµός.
Κι ήταν όντως εντυπωσιακό, σαν µαγική εικόνα, να βλέπεις µπροστά στα µάτια σου τη µαυρισµένη κοτσίδα να «πυροβολείται» από το λέιζερ και να γίνεται «λευκή».
Πρωτοποριακό πάντρεµα υπέρυθρης και υπεριώδους ακτινοβολίας που «καθάρισε» και τη ζωφόρο του Παρθενώνα. Η τεχνολογία αυτή αναπτύχθηκε από τον αείµνηστο καθηγητή Θεόδωρο Σκουλικίδη και το ΙΤΕ Κρήτης και για αυτήν ζήτησε να ενηµερωθεί και το Βρετανικό Μουσείο, που στο παρελθόν είχε τρίψει µε συρµάτινες βούρτσες τα Γλυπτά του Παρθενώνα για να τα γυαλίσει!
Ενα τέταρτο αργότερα, η παράσταση τελειώνει. Ο συντηρητής του µουσείου Κώστας Βασιλειάδης µαζί µε τον ∆ηµήτρη Παντερµαλή και τον διευθυντή του Ινστιτούτου Ηλεκτρονικής ∆οµής και Λέιζερ του Πανεπιστηµίου Κρήτης, Κώστα Φωτάκη, απαντούν στις απορίες του κοινού.
Και µαθαίνουµε πως για κάθε Καρυάτιδα απαιτούνται τρεις έως τέσσερις µήνες για να καθαριστεί ανάλογα µε το πάχος της κρούστας.Πως τελευταία φορά που συντηρήθηκαν τα αγάλµατα ήταν το 1970, ενώτο 1979 κατέβηκαν από το µνηµείο. Πως η µαύρη κρούστα είναι συγκεντρωµένη κυρίως στα σηµεία που τογλυπτό ήταν στεγασµένο. Η βροχή ξέπλενε την ακάλυπτη πλευρά του, όµως µαζίµε την κρούστα, παρέσερνε και λεπτόµερειες του γλυπτού διάκοσµου.Πως για λόγους ασφαλείας οι συντηρητές δεν µπορούν να δουλέψουν πάνω από ένα δίωρο µε λέιζερ. Και πως η εµπορική αξία του κάθε µηχανήµατος ανέρχεται σε 50.000-60.000 ευρώ, αλλά αυτή τη στιγµή δεν κυκλοφορούν στην αγορά.
INFO Οσοι δεν κατάφεραν να δουν τον καθαρισµό των Καρυατίδων στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης (Δ. Αρεοπαγίτου 15), καθηµερινά γύρω στις 10.00 µπορούν να παρακολουθούν ζωντανά, µέσω κάµερας, το λέιζερ να «πλένει» την κόρη
Η θέα δεν τους άφηνε να φύγουν
Υστερα από την Καρυάτιδα µε λέιζερ, το µενού προέβλεπε Καρυάτιδα... α λα κρεµ. ∆ιότι εκτός από την επίσηµη παρουσίαση του καθαρισµού, η νύχτα της Παρασκευής ήταν η πρώτη βραδιά που το Νέο Μουσείο Ακρόπολης έµενε ανοιχτό έως τις 22.00, ενώ το εστιατόριό του παρέµεινε ανοιχτό έως τα µεσάνυχτα. Και µπορεί να µην είχε ουρές στην είσοδο λόγω του διευρυµένου ωραρίου – περισσότεροι έφευγαν παρά έκοβαν εισιτήριο στις 19.30 µε 20.00 – αλλά στο εστιατόριο το ντεµπούτο ήταν εντυπωσιακό. Χωρίς κράτηση δεν υπήρχε περίπτωση να βρούµε τραπέζι (µε ελάχιστες εξαιρέσεις για λίγα ζευγάρια) σε έναν χώρο 260 θέσεων. Οπου οι τιµές αρχίζουν από τα πέντε ευρώ για τα πρώτα πιάτα και φτάνουν έως τα 18 για τα κυρίως, ενώ τα ακριβότερα κρασιά κοστίζουν περί τα 30 ευρώ. Η ακαταµάχητη θέα του Ιερού Βράχου και το τσουχτερό κρύο έκαναν τους θαµώνες διστακτικούς να αποχωρήσουν. Και οι σερβιτόροι ευγενικά άρχισαν να τους ζητούν την αποχώρησή τους όταν πια το ρολόι είχε δείξει µισή ώρα µετά τα µεσάνυχτα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου