Με τα τέλη κυκλοφορίας να γίνονται ακριβότερα και την τιμή της αμόλυβδης να σκαρφαλώνει σε ολοένα και υψηλότερα επίπεδα, μήπως ήρθε η ώρα να στραφούμε στα υβριδικά αυτοκίνητα; Ποιο είναι το κόστος για την απόκτηση ενός φιλικού προς το περιβάλλον αυτοκινήτου και αν τελικώς πειστούμε να επενδύσουμε στην «πράσινη» τεχνολογία, πόσο χρόνος θα περάσει μέχρι να γίνει η απόσβεση; Οι απαντήσεις σε αυτά και άλλα ερωτήματα γύρω από τα υβριδικά αυτοκίνητα, στο αφιέρωμα που ακολουθεί...
Τι είναι η υβριδική τεχνολογία; Η υβριδική τεχνολογία αφορά συσκευές που αξιοποιούν δύο η περισσότερες πηγές ενέργειας. Στα αυτοκίνητα, το σύστημα αξιοποιεί βενζίνη από την μια και ηλεκτρική ενέργεια από την άλλη. Κάθε υβριδικό αυτοκίνητο μπορεί να κινείται αποκλειστικά με βενζίνη ή αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια ή και με τα δύο ταυτόχρονα. Για να επιτυγχάνεται η ομαλή λειτουργία μεταξύ των δύο διαφορετικών πηγών ενέργειας χρησιμοποιούνται πρόσθετες συσκευές όπως η μπαταρία και ο συσσωρευτής.
Πώς διαφοροποιείται η οδήγηση ενός υβριδικού;
Το σημαντικό “ατού” των υβριδικών αυτοκινήτων, είναι η χαμηλή κατανάλωση σε καύσιμα που έχουν κατά την οδήγηση μέσα στην πόλη. Αυτό συμβαίνει καθώς τα υβριδικά κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, μέσω της μπαταρίας τους για ταχύτητες που δεν υπερβαίνουν τα 55 χιλιόμετρα την ώρα. Πρακτικά σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος, σχεδόν καθημερινό φαινόμενο στην Αθήνα, τα υβριδικά καταναλώνουν ελάχιστα καύσιμα. Κατά κανόνα ο τρόπος κίνησης EV -έτσι ονομάζεται η κίνηση μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα- ακυρώνεται μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου και χρησιμοποιείται η βενζίνη. Αυτές είναι:
- όταν η ταχύτητα υπερβαίνει τα 55 χμ/ώρα,
- όταν η μπαταρία "αδειάσει" ή
- όταν ο οδηγός αποφασίσει να πατήσει παραπάνω το γκάζι.
►η ικανοποίηση ότι η ρύπανση του περιβάλλοντος περιορίζεται στο ελάχιστο δυνατό
►το ότι δεν υπάρχει ο περιορισμός του δακτυλίου μιας και το κράτος ενισχύει την αγορά υβριδικών αυτοκινήτων με το προνόμιο της ελεύθερης μετακίνη σης εντός του δακτυλίου.
Το δεύτερο σκέλος αφορά στα οικονομικά οφέλη των υβριδικών. Καταρχάς τα υβριδικά αυτοκίνητα δεν υπόκεινται σε τέλη ταξινόμησης, όφελος που ενσωματώνεται βέβαια στην αρχική τιμή αγοράς. Οικονομικό όφελος προκύπτει για τον ιδιοκτήτη του υβριδικού και από τα τέλη κυκλοφορίας. Σύμφωνα με τις πρόσφατες ρυθμίσεις για τα πράσινα τέλη κυκλοφορίας, για αυτοκίνητα με κινητήρα έως 1929 κυβικά δεν πληρώνονται καθόλου τέλη κυκλοφορίας ενώ για μεγαλύτερους κινητήρες τα τέλη είναι μειωμένα κατά 50%.
Τέλος σημαντικό όφελος, ιδιαίτερα με τις αυξημένες τιμές της βενζίνης παγκοσμίως, προκύπτει για τους ιδιοκτήτες των υβριδικών από την μειωμένη κατανάλωση που έχουν τα αυτοκίνητα αυτά- ειδικά στον αστικό κύκλο. Χαρακτηριστικά το κόστος της βενζίνης μπορεί να μειωθεί και περισσότερο από 50% πάντα σε συνάρτηση με την κατηγορία και τα κυβικά του αυτοκινήτου. Παρακάτω ακολουθεί μια πιο εξειδικευμένη σύγκριση μεταξύ υβριδικών και συμβατικών Ι.Χ.
“Κρας τέστ” μεταξύ υβριδικών και συμβατικών Ι.Χ.
Ακολουθεί μια μίνι σύγκριση μεταξύ των βασικότερων υβριδικών μοντέλων και των συμβατικών Ι.Χ. που κυκλοφορούν στην αγορά αντίστοιχης πάντα κατηγορίας και κυβισμού. Η μέτρηση έχει σκοπό να αναδείξει τα οικονομικά οφέλη που προκύπτουν για τα υβριδικά αυτοκίνητα (από τέλη κυκλοφορίας και κατανάλωση βενζίνης) ανά έτος και σε πόσα χρόνια ο αγοραστής ενός υβριδικού “καλύπτει” την διαφορά που υπάρχει στην τιμή του από αυτή του συμβατικού Ι.Χ.
Η σύγκριση αυτή γίνεται σε δύο ευρύτερες κατηγορίες μοντέλων, αυτή των αυτοκινήτων που κυμαίνονται γύρω στα 1500 κυβικά και μια άλλη μεγαλύτερης κατηγορίας αυτή που κυμαίνονται γύρω στα 3500 κυβικά. Για τις ανάγκες της μέτρησης υπολογίστηκε ο μέσος όρος τεσσάρων Ι.Χ αυτοκινήτων (από διαφορετικές μάρκες) από 1400 έως 1600 κυβικά και τεσσάρων αντιστοίχων υβριδικών από 1300 έως 1800 κυβικά. Για κάθε ομάδα αυτοκινήτων, υπολογίστηκε:
- ο μέσος όρος κυβικών,
- η μέση τιμή αγοράς και
- η μέση κατανάλωση για αυτά. Αντίστοιχη έρευνα έγινε για τα αυτοκίνητα μεγαλύτερου κυβισμού.
Μέσου κυβισμού | |||
Τυπος | Κατανάλωση | Κυβικά | Τιμή αγοράς |
Υβριδικά | 4,23 | 1.485 | 24.147,5 |
Συμβατικά | 8,35 | 1.500 | 15.992,5 |
Μεγάλου κυβισμού | |||
Τυπος | Κατανάλωση | Κυβικά | Τιμή αγοράς |
Υβριδικά | 6,95 | 3.500 | 60.500 |
Συμβατικά | 15,6 | 3.500 | 54.200 |
Σημ: Τα στοιχεία αποτελούν μέσους όρους της αγοράς και όχι χαρακτηριστικά συγκεκριμένων μοντέλων. |
►1ο σενάριο: Η τιμή της αμόλυβδης κυμαίνεται γύρω στο 1,2 ευρώ ανά λίτρο
Τιμή βενζίνης 1,2 Ευρώ | ||
Για ΙΧ μέσου κυβισμού | ||
Υβριδικά | Συμβατικά | |
Τέλη | 0 | 202 |
Κατανάλωση* | 761,4 | 1503 |
Συνολο | 761,4 | 1705 |
Διαφορά | 943,6 Ευρώ | |
Για ΙΧ μεγάλου κυβισμού | ||
Υβριδικά | Συμβατικά | |
Τέλη | 456 | 912 |
Κατανάλωση* | 1251 | 2538 |
Συνολο | 1707 | 3450 |
Διαφορά | 1743 Ευρώ |
Τιμή βενζίνης 1,4 Ευρώ | ||
Μέσου κυβισμού | ||
Υβριδικά | Συμβατικά | |
Τέλη | 0 | 202 |
Κατανάλωση* | 888,3 | 1753,5 |
Συνολο | 888,3 | 1955,5 |
Διαφορά | 1067,2 Ευρώ | |
Μεγάλου κυβισμού | ||
Υβριδικά | Συμβατικά | |
Τέλη | 456 | 912 |
Κατανάλωση* | 1459,5 | 2961 |
Συνολο | 1915,5 | 3873 |
Διαφορά | 1957,5 Ευρώ |
►Αυτοκίνητα μέσου κυβισμού
Όπως φαίνεται στον αρχικό πίνακα η διαφορά στην τιμή ενός υβριδικού και ενός συμβατικού αυτοκινήτου είναι 8.155 ευρώ .
1)Με την τιμή βενζίνης στο 1,2 ευρώ το συνολικό κόστος που εξοικονομείται ανά έτος για τον οδηγό είναι 943,6 ευρώ άρα το αρχικό κόστος καλύπτεται σε 8.155/943,6=8,65 κάτι περισσότερο από 8,5 χρόνια.
2)Με την τιμή βενζίνης να κυμαίνεται γύρω από το 1,4 ευρώ το συνολικό κόστος που εξοικονομεί ο οδηγός ετησίως είναι 1067,2 ευρώ. Με αυτό το δεδομένο, το αρχικό κόστος αποσβένεται σε 8.155/1067,2=7,64 λίγο παραπάνω από 7,5 χρόνια.
►Αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού
Για τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, το κόστος και τα οφέλη αντιστοίχως διαφέρουν σημαντικά. Όπως φαίνεται στον αρχικό πίνακα η μέση διαφορά τιμής μεταξύ ενός υβριδικού και ενός συμβατικού αυτοκινήτου μεγάλου κυβισμού είναι 6.300 ευρώ.
1)Με την τιμή της βενζίνης στο 1,2 ευρώ ανα λίτρο το συνολικό κόστος που εξοικονομούν τα υβριδικά μεγάλου κυβισμού έναντι των αντιστοίχων συμβατικών ανέρχεται, όπως φαίνεται στον πίνακα, στα 1.743 ευρώ το χρόνο. Έτσι η αρχική διαφορά των 6.300 ευρώ καλύπτεται σε 6.3005/1743=3,61 κάτι περισσότερο από τρεισίμιση χρόνια.
2)Εάν η τιμή της βενζίνης κυμανθεί στα 1,4 ευρώ τα επόμενα χρόνια, όπως δείχνει ο πίνακας το συνολικό κόστος που εξοικονομούν τα υβριδικά έναντι των συμβατικών ανέρχεται στα 1957,5 ευρώ τον χρόνο. Έτσι η διαφορά των 6.300 ευρώ καλύπτεται σε 6.300/1957,5=3,22 περίπου τρία χρόνια.
Τι συμφέρει να αγοράσω;
Όπως είναι προφανές η απάντηση αυτή δεν μπορεί να δοθεί αντικειμενικά καθώς δεν εξαρτάται μόνο από καθαρά οικονομικά κριτήρια αλλά πολλές φορές από την οπτική του καθενός για το μέλλον (για πόσο καιρό σκοπεύει να κρατήσει το Ι.Χ.), το προσωπικό γούστο και άλλους παράγοντες όπως π.χ. ο βαθμός ευαισθησίας για το περιβάλλον. Σε γενικές γραμμές όπως φαίνεται παραπάνω τα υβριδικά αυτοκίνητα μέσου κυβισμού μετά από τον 8ο χρόνο αρχίζουν και έχουν οικονομικά οφέλη για τον ιδιοκτήτη ενώ τα μεγαλύτερου κυβισμού υβριδικά μετά τον 3ο χρόνο. Το αν κάποιος αγοράσει υβριδικό αυτοκίνητο δεν έχει να κάνει απαραίτητα με το πόσο ωφελημένος θα βγει αλλά προφανώς εξαρτάται και από άλλους παράγοντες όπως το πόσο τον βολεύει στην οδήγηση και το πόσο του αρέσει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Το σίγουρο είναι πως σε κάθε περίπτωση ο χρόνος λειτουργεί υπέρ των υβριδικών αυτοκινήτων καθώς η τεχνολογία που επεκτείνεται θα τα κάνει φθηνότερα και καλύτερα όσο περνάει ο καιρός και πως το μέλλον μάλλον τους ανήκει.http://www.enet.gr/?i=portofoli.el.car&id=96322
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου