Το Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση, το WWF και η ειδική έρευνα που πραγματοποίησε...
δείχνουν ότι η Αθήνα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα με το θόρυβο - και δεν είναι άμοιρη ευθυνών! Η μη εφαρμογή κανονισμού ηχοπροστασίας στα κτίρια καθιστά την Ελλάδα, τη μοναδική χώρα στην Ευρωπαική Ένωση (σε όλες τις άλλες χώρες εφαρμόζεται κανονισμός από πολλές δεκαετίες) και στερεί από τον ΄Έλληνα πολίτη τη
δυνατότητα να προστατεύεται από τo θόρυβο τουλάχιστον στο σπίτι του!
Σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ευρωπαικής Ένωσης, ο θόρυβος θεωρείται περιβαλλοντικό πρόβλημα, καθώς αποτελεί προϊόν της υποβάθμισης του περιβάλλοντος και παρατηρείται ιδιαίτερα στις πυκνοκατοικημένες πόλεις. Η σχετική κοινοτική νομοθεσία καλύπτει το θόρυβο που προκαλείται από την κυκλοφορία τροχοφόρων, την εναέρια κυκλοφορία, τα τραίνα, τις οικιακές συσκευές και πολλά από αυτά που αφορούν τις δραστηριότητες αναψυχής (μπαρ κτλ).
Αφόρητη είναι η κατάσταση και στα περισσότερα τουριστικά κέντρα της χώρας από μπαρ, αυτοκίνητα και ξενοδοχεία –γεγονός μάλιστα που δεν έχει μόνο κοινωνικές επιπτώσεις αλλά και οικονομικές αφού οδηγούν σε δύσκολα αντιστρεπτή υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.
Η πυκνή δόμηση, οι ψηλές πολυκατοικίες, η έλλειψη των ανοιχτών ελεύθερων χώρων και πρασίνου, ο κυκλοφοριακός φόρτος εγκλωβίζουν τον ήχο μες στην πόλη και κατατάσσουν την Αθήνα στην πιο φασαριόζικη Ευρωπαϊκή πόλη!
Η χαρτογράφηση του … θορύβου είναι πολύ μεγάλο πράγμα και το Τμήμα Καταπολέμησής του στο Υπουργείο Χωροταξίας και Περιβάλλοντος έχει πολλή δουλειά για να μας σώσει!
Στην Αττική οι περισσότεροι έλεγχοι πραγματοποιούνται από το τμήμα Καταπολέμησης Θορύβου, το οποίο λόγω αδυναμίας και ανεπαρκούς κατάρτισης των υπηρεσιών απασχολεί 4 άτομα σχεδόν αποκλειστικά για αυτοψίες. Έτσι μειώνεται εκ των πραγμάτων η δυνατότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ να ασχοληθεί επισταμένα με τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό δράσεων για την για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Το υπουργείο προχωρά κατά καιρούς σε κάποιες ενέργειες. Σημαντική πρωτοβουλία ήταν η χαρτογράφηση του θορύβου σε μεγάλες πόλεις ήδη από τη δεκαετία του ΄80 μέσω της οποίας εντοπίστηκαν οι περιοχές που πραγματικά υποφέρουν από την ηχορύπανση. Κηφισσίας, Αλεξάνδρας, Μεσογείων, Αχαρνών, Κηφισός, περιοχές που βρίσκονται κοντά σε μεγάλους οδικούς άξονες.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί η σημαντική επίτευξη σημαντικής μείωσης του θορύβου από την κυκλοφορία δικύκλων κατά τη διάρκεια του 1990 η οποία ήταν αποτέλεσμα συστηματικών ελέγχων και επιβολής προστίμων σε μοτοσικλέτες που παραβίαζαν τα θεσμοθετημένα όρια. Παρ’ όλα αυτά όμως ο συνολικός θόρυβος, ακόμα και σε μικρές πόλεις έχει αυξηθεί δραματικά την τελευταία δεκαετία!
Περιορισμένη είναι και η τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε περιοχές που αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα θορύβου. Μέχρι πρότινος είχαν τοποθετηθεί μόνο σε λίγες μόνο περιοχές της Αττικής, για παράδειγμα στην Αττική Οδό, στην Εθνική και στη Ν. Φιλαδέλφεια.
Επίσης έχουν ξεκινήσει πιλοτικές δράσεις για την αντιμετώπιση του θορύβου σε επιλεγμένους δήμους όπως η Δραπετσώνα, το Πέραμα, τη Βέροια, τα Ιωάννινα και το Ηράκλειο και η δημιουργία φυτικού ηχοπετάσματος σε σχολείο της Αγίας Βαρβάρας.
Σε καμία Ευρωπαική πρωτεύουσα δεν “τρελαίνεσαι” από το θόρυβο! Οι πεζοδρομήσεις, τα πάρκα, το χαμηλό ύψος – σε πολλές περιπτώσεις- των κτισμάτων επιτρέπουν στους ήχους που γεννώνται από αμέτρητες πηγές, να εκτονώνονται και να μην τρυπούν τα αυτιά και να μη διαταράσσουν τη ψυχική ηρεμία των κατοίκων τους!
δείχνουν ότι η Αθήνα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα με το θόρυβο - και δεν είναι άμοιρη ευθυνών! Η μη εφαρμογή κανονισμού ηχοπροστασίας στα κτίρια καθιστά την Ελλάδα, τη μοναδική χώρα στην Ευρωπαική Ένωση (σε όλες τις άλλες χώρες εφαρμόζεται κανονισμός από πολλές δεκαετίες) και στερεί από τον ΄Έλληνα πολίτη τη
δυνατότητα να προστατεύεται από τo θόρυβο τουλάχιστον στο σπίτι του!
Σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ευρωπαικής Ένωσης, ο θόρυβος θεωρείται περιβαλλοντικό πρόβλημα, καθώς αποτελεί προϊόν της υποβάθμισης του περιβάλλοντος και παρατηρείται ιδιαίτερα στις πυκνοκατοικημένες πόλεις. Η σχετική κοινοτική νομοθεσία καλύπτει το θόρυβο που προκαλείται από την κυκλοφορία τροχοφόρων, την εναέρια κυκλοφορία, τα τραίνα, τις οικιακές συσκευές και πολλά από αυτά που αφορούν τις δραστηριότητες αναψυχής (μπαρ κτλ).
Αφόρητη είναι η κατάσταση και στα περισσότερα τουριστικά κέντρα της χώρας από μπαρ, αυτοκίνητα και ξενοδοχεία –γεγονός μάλιστα που δεν έχει μόνο κοινωνικές επιπτώσεις αλλά και οικονομικές αφού οδηγούν σε δύσκολα αντιστρεπτή υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.
Η πυκνή δόμηση, οι ψηλές πολυκατοικίες, η έλλειψη των ανοιχτών ελεύθερων χώρων και πρασίνου, ο κυκλοφοριακός φόρτος εγκλωβίζουν τον ήχο μες στην πόλη και κατατάσσουν την Αθήνα στην πιο φασαριόζικη Ευρωπαϊκή πόλη!
Η χαρτογράφηση του … θορύβου είναι πολύ μεγάλο πράγμα και το Τμήμα Καταπολέμησής του στο Υπουργείο Χωροταξίας και Περιβάλλοντος έχει πολλή δουλειά για να μας σώσει!
Στην Αττική οι περισσότεροι έλεγχοι πραγματοποιούνται από το τμήμα Καταπολέμησης Θορύβου, το οποίο λόγω αδυναμίας και ανεπαρκούς κατάρτισης των υπηρεσιών απασχολεί 4 άτομα σχεδόν αποκλειστικά για αυτοψίες. Έτσι μειώνεται εκ των πραγμάτων η δυνατότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ να ασχοληθεί επισταμένα με τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό δράσεων για την για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Το υπουργείο προχωρά κατά καιρούς σε κάποιες ενέργειες. Σημαντική πρωτοβουλία ήταν η χαρτογράφηση του θορύβου σε μεγάλες πόλεις ήδη από τη δεκαετία του ΄80 μέσω της οποίας εντοπίστηκαν οι περιοχές που πραγματικά υποφέρουν από την ηχορύπανση. Κηφισσίας, Αλεξάνδρας, Μεσογείων, Αχαρνών, Κηφισός, περιοχές που βρίσκονται κοντά σε μεγάλους οδικούς άξονες.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί η σημαντική επίτευξη σημαντικής μείωσης του θορύβου από την κυκλοφορία δικύκλων κατά τη διάρκεια του 1990 η οποία ήταν αποτέλεσμα συστηματικών ελέγχων και επιβολής προστίμων σε μοτοσικλέτες που παραβίαζαν τα θεσμοθετημένα όρια. Παρ’ όλα αυτά όμως ο συνολικός θόρυβος, ακόμα και σε μικρές πόλεις έχει αυξηθεί δραματικά την τελευταία δεκαετία!
Περιορισμένη είναι και η τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε περιοχές που αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα θορύβου. Μέχρι πρότινος είχαν τοποθετηθεί μόνο σε λίγες μόνο περιοχές της Αττικής, για παράδειγμα στην Αττική Οδό, στην Εθνική και στη Ν. Φιλαδέλφεια.
Επίσης έχουν ξεκινήσει πιλοτικές δράσεις για την αντιμετώπιση του θορύβου σε επιλεγμένους δήμους όπως η Δραπετσώνα, το Πέραμα, τη Βέροια, τα Ιωάννινα και το Ηράκλειο και η δημιουργία φυτικού ηχοπετάσματος σε σχολείο της Αγίας Βαρβάρας.
Σε καμία Ευρωπαική πρωτεύουσα δεν “τρελαίνεσαι” από το θόρυβο! Οι πεζοδρομήσεις, τα πάρκα, το χαμηλό ύψος – σε πολλές περιπτώσεις- των κτισμάτων επιτρέπουν στους ήχους που γεννώνται από αμέτρητες πηγές, να εκτονώνονται και να μην τρυπούν τα αυτιά και να μη διαταράσσουν τη ψυχική ηρεμία των κατοίκων τους!
24ωρο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου